Eilen Saanel kysyi minulta miksi minä haluaisin oppia suomea kun olen niin kaukana suomesta. En ollut ajatellut siitä, mutta sitten huomasin etten ollut kirjoittanut tähän syytä.

Ensimmäinen syy on niin että minulla on ihana suomalainen tyttöystävä ja luulin että olisi hyvä jos voisin puhua hänelle äidinkielellänsä. Hän puhuu melkein paremmin englantia kuin minä, ja olen tuntunut aina pahalta kun en voinnut puhua hänelle samalla tavalla toisinpäin.

Toinen syy on se että hänen koko perhe on yhtä ihana kuin häntä. En halunnut olla oppimaton ulkomaalainen kuka ei ymmärtänyt mitään. Kyllä olen sanonut 'Joo' liian monta kertaa kun en ymmärtänyt jotain ja toivoin että oli sopiva vastaus, mutta tunsin pahalta joka kertaa. Minä yritin oppia suomea kun asuin suomessa mutten yritänyt riittävästi, ja nyt haluan harjoittella ihan kunnolla.

Kolmas syy on niin että minä tykkään todella paljon suomenkielestä. On yksinkertaisesti ihana kieli :)